MODALDIALOG
NYHETSARKIVET
3 aug 2017 14:36
3 Sverige har tappat mer än 100 000 postpaid-kunder på ett år
3 i Sverige har tappat mer än 100 000 postpaid-kunder under det senaste året. Det visar siffror från majoritetsägaren CK Hutchison Holding Limiteds halvårsrapport som presenterades i dag.

Totalt handlar det om en minskning om 104 000 registrerade postpaid-kunder vid halvårsskiftet i år, jämfört med samma tid förra året. Tappet har dock delvis kompenserats av en ökning av antalet prepaid-kunder, det vill säga framförallt Hallon-kunder. Antalet prepaid-kunder har under året ökat med 56 000 till 331 000. Totalt innebär det att 3s kundstock har minskat med 48 000 kunder under det senaste året, något som av bolagets vd Johan Johansson har förklarats med att bolaget har rensat ut en mängd inaktiva abonnemang under det senaste året.

Av 3:s prepaid-kunder, det vill säga framförallt Hallon-kunder är det bara 250 000 av de 331 000 redovisade kunderna som har varit aktiva under de senaste tre månaderna.

Av Hutchisons rapport kan man även utläsa att den månatliga omsättningen per kund, ARPU, har ökat med knappt 50 öre till 127,92 kr (127,43 kr) för prepaid-kunder under det första halvåret i år, jämfört med motsvarande period förra året. För postpaid-kunderna har ökningen varit drygt 6,50 kr till 312,93 kr (306,39 kr). Hutch redovisar även nettomarginalen per kund och månad, något som torde kunna jämföras med tjänsteintäkter per kund och månad. För prepaid-kunderna har dessa intäkter ökat med drygt 10 öre till 107,28 kr (107,16 kr) och för postpaid-kunderna med drygt 1,60 kr till 184,45 kr (182,84 kr).
TIPSA EN VÄN
Mats Sjödin
chefredaktör Telekomnyheterna
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561