NYHETSARKIVET
13 nov 2017 12:30
Färre obetalda mobilräkningar hamnar hos Kronofogden
Antalet obetalda mobilräkningar som skickas vidare till Kronofogden fortsätter att minska. Det meddelar Kronofogden i dag, och påpekar att deras samarbete med mobiloperatörerna är den främsta orsaken till minskningen.

"Fram till den sista juni kom det in drygt 62 300 ansökningar om obetalda mobilskulder till Kronofogden – en minskning med 11 procent jämfört med första halvåret i fjol och 27 procent jämfört med motsvarande period 2015", skriver Kronofogden.

Men myndigheten oroas av att de unga vuxna, i åldrarna 18-25 år är överrepresenterade i statistiken.

"Cirka 8 200 unga mellan 18 och 25 år fick sina obetalda mobilräkningar överlämnade till Kronofogden under årets första sex månader. Räknat i antal ärenden handlar det om ungefär 11 800. Det motsvarar 19 procent av alla mobilskulder som kom in till myndigheten, en siffra som legat på ungefär samma nivå de senaste åren. Samtidigt utgör ungdomsgruppen bara 12,7 procent av Sveriges befolkning över 18 år", skriver man.

Drygt sex av tio ansökningar om obetalda mobilskulder återkallas. Totalbeloppen i ansökningarna är låga, medianskulden är 1 674 kr. Drar man av de kostnader som uppstod när räkningen skickades vidare till Kronofogden handlar det ofta om skulder på under 1 000 kr.

"Att så många ansökningar återkallas talar för att parterna borde kunna komma överens om betalningen utan att blanda in Kronofogden. Det vore bättre för alla. De som ligger efter med sina räkningar kan undvika onödiga tilläggsavgifter och det blir mindre arbete för både operatörerna och Kronofogden", säger Janne Åkerlund, som arbetar inom den förebyggande verksamheten på Kronofogden, i en kommentar.
TIPSA EN VÄN
Mats Sjödin
chefredaktör Telekomnyheterna
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561