NYHETSARKIVET
15 maj 2019 11:44
Telenor om den potentiella mångmiljonersättningen
Telenor kommer bedöma eventuella kompensationskrav från fall till fall. Det uppger operatören med anledning av utfallet från den ARN-anmälan som lett till en kompensation på 3 000 kr till en av de drabbade.

Som Telekomnyheterna skrev igår har minst en av de drabbade från förra sommaren, då Telenor anmäldes till Datainspektionen efter att, av misstag, hämtat personuppgifter från skatteverket om cirka 120 000 kunder, av ARN fått klart med ersättning om 3 000 kr vardera. Det skulle alltså innebära ett belopp på hela 360 miljoner kr om alla drabbade ska ersättas.

- Vi gör inte samma bedömning som ARN i det här fallet och när det gäller incidenten som helhet så har Datainspektionen sedan tidigare valt att avsluta sin utredning mot Telenor. Med det sagt följer vi, i regel, ARN:s rekommendationer och kommer i det här fallet kompensera kunden, säger Telenors presschef Niclas Bergervik till Telekomnyheterna.

TN: Innebär detta att ni kommer att tvingas ersätta alla drabbade?

- När det kommer till frågor som rör reklamationen och eventuella kompensationskrav så bedömer vi alltid varje ärende var för sig. Våra kunder kan kontakta oss för att beskriva hur händelsen påverkat dem och varför de kräver kompensation, säger Bergervik.

Enligt Bergervik hade Telenor redan när incidenten inträffade, förra sommaren, kontakt med flera av de drabbade.
TIPSA EN VÄN
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561