NYHETSARKIVET
18 jul 2019 12:30
Så mycket minskade Telias fiberutrullning under våren
Telias fiberutrullning minskade med ungefär 22 procent under årets andra kvartal. Det framgår om man räknar baklänges på de siffror som bolaget gav i samband med sin kvartalsrapportering för Q2, i dag.

Under kvartalet minskade intäkterna från fiberinstallation med 37 miljoner kr, till 135 miljoner kr, vilket motsvarar 22 procent. Det skulle i såfall innebära att Telia anslöt cirka 9 500 nya hushåll till fibernätet under det andra kvartalet i år, baserat på den siffra om 12 200 installationer under Q2 2018, som operatören tidigare har uppgivit för Telekomnyheterna.

Att den minskade fiberutrullningen är anledning till att operatören tappat fler bredbands- och TV-kunder än någonsin, vill sverigechefen Anders Olsson dock inte hålla med om.

TN: Ni tappar mer bredbands- och TV-kunder än någonsin under årets andra kvartal, 12 000 bredbandskunder och 9 000 TV-kunder. Vad beror det på.

- Jag skulle verkligen inte dra några stora växlar av det. Det vi ser är en underliggande förändring i vår bredbandsportfölj, där vi har färre och färre dsl-kunder och växer inom fiberkunder och öppna stadsnät. Det här kvartalet hade vi en något högre churn på dsl-kunderna än tidigare. Samma sak är det på TV-sidan då antalet dsl-kunder och tv-kunder följer varandra, säger Anders Olsson till Telekomnyheterna.

TN: Ni gör en förändring i fibermixen, där ni drar ner på den egna utrullningen och går mer i de öppna stadsnäten. Snacket på marknaden är att ni har dragit ner den egna fiberutrullningen helt medan ni själva, i början av året, sade att ni ska minska utrullningen ytterligare i år, jämfört med förra året. Vad ska vi dra för slutsatser kring detta?

- Vår utrullningstakt är helt klart lägre nu än vad den var under peaken 2016, och den minskning med 22 procent som vi ser under det här kvartalet är i linje med vad vi har sagt hela tiden. Det är inte så att vi har stoppat fiberutrullningen men vi rullar ut i en betydligt lägre takt nu än tidigare, så som övriga marknaden. Anledningen till det är att en stor del av fibern har rullats ut redan i Sverige och större delen av det som är kvar, är det som är dyrt att rulla ut i och därför blir fiberutrullningen generellt mindre. Vad vi gör är att vi tar ett större kundintag i de öppna stadsnäten vilket innebär ett skifte över från egen fiber till stadsnät, säger Anders Olsson.

Trots den 60 procentiga prishöjningen på fast telefoni den 1 april i år tappade Telia ”bara” 70 000 abonnemang (73 000 motsvarande period förra året) inom pstn- och IP-telefoni, under Q2 i år.
TIPSA EN VÄN
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561