NYHETSARKIVET
29 apr 2020 12:01
Tre toppnoterar medan Telia bottennoterar marknadsandelar
Medan mobiloperatören Tre når sina högsta siffror någonsin när det gäller marknadsandelar av de svenska mobilabonnemangen så går Telia åt helt motsatt håll och redovisar sin lägsta marknadsandel någonsin. Det framgår av Telekomnyheternas marknadsstatistik för årets första kvartal.

Enligt siffrorna, som baseras på operatörernas egna redovisade siffror, har Telia det senaste året tappat 0,4 procentenheter av sin marknadsandel och ligger därmed på en marknadsandel på 41,1 procent. Siffrorna befästs även av kvartalets abonnemangsutveckling, där Telia tappade 43 000 mobilkunder under kvartalet, vilket var det största kundtappet på marknaden, tätt följt av Telenor som tappade 37 000 kunder.

Under det senaste året har Tre, tvärtemot Telia, ökat sin marknadsandel med 0,3 procentenheter till 14,2 procents marknadsandel. Under årets första kvartal ökade Tres kundstock med 10 000 kunder, vilket ändå är lägre än Tele2:s tillväxt på 27 000 kunder. Även Tele2 ökade sin marknadsandel med 0,3 procentenheter.
TIPSA EN VÄN
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561