NYHETSARKIVET
16 jul 2020 11:41
Doros mobiltelefonförsäljning minskade med 41 procent Q2
Den svenska mobiltelefontillverkaren Doro, som nischat in sig på telefoner för seniorer, tappade 41 procent av sin försäljning under det andra kvartalet i år. Det framgår av bolagets kvartalsrapport som släppts i dag.

Medan affärssegmentet Phones omsättning sjönk till 207,4 miljoner kr (350,2) så ökade ändå omsättningen i bolagets andra affärssegment Care med 14,2 procent till 124,9 miljoner kr (109,4 miljoner kr). Det innebär ändå att Doros totala omsättning minskade med 27,7 procent till 332,3 miljoner kr (459,6 miljoner kr).

Bolagets rörelseresultat minskade med 70 procent till 7,8 miljoner kr (26,2 miljoner kr).

"Omsättningen under andra kvartalet uppgick till 332,3 Mkr (459,6). Nedgången är huvudsakligen en effekt av covid-19 då marknaderna varit helt eller delvis nedstängda under första delen av perioden men där vi kan se en återhämtning under slutet av kvartalet. Genom tidiga och effektiva kostnadsreducerande aktiviteter har vi trots den lägre försäljning lyckats leverera ett positivt rörelseresultat på 7,8 Mkr (26,2)", skriver bolagets vd Carl-Johan Zetterberg Boudrie i sitt vd-ord.
TIPSA EN VÄN
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561