NYHETSARKIVET
16 jul 2020 11:43
Telenor Sverige tappade 32 procent av rörelseresultatet Q2
Den fortsatta prispressen på den svenska mobilmarknaden går hårt åt Telenor Sverige som under årets andra kvartal tappade 32 procent av sitt rörelseresultat, jämfört med motsvarande period förra året. Det gör att bolaget redovisar sitt sämsta rörelseresultat i Sverige på fem år. Ebitda-resultatet minskade med 12 procent.

Bolagets vd Kaaren Hilsen väljer dock att fokusera på de positiva bitarna som bland annat innebär att man återhämtat förra kvartalets rekordtapp av mobilkunder och bara har tappat 2 000 mobilkunder under kvartalet.

- Det är en hård konkurrens på marknaden, vilket jag tycker är bra. Vi har jobbat hårt det här kvartalet med att minska vår churn och behålla våra kunder. Det försämrade rörelseresultatet kommer från en minskad omsättning och en minskad vinst på fastnätssidan. Minskningen av kunder på den gamla tekniken går snabbare än intaget av kunder inom den nya tekniken. När det gäller B2B så är det en hård prispress inom både SME och stora företag, och vi är starka bland stora SME-företag och premium-kunder, därför slår prispressen hårdare mot oss än mot våra konkurrenter. Även de minskade roamingintäkterna slår hårt mot vår företagsmarknad, säger Kaaren Hilsen till Telekomnyheterna.

Under kvartalet har Telenor Sverige minskat sina operativa kostnader, opex, med 7 procent, drivet av lägre drifts- och underhållskostnader, såväl som lägre konsultkostnader. Den 1 juni i år lät man även varsla 100 av de 1 800 anställda i Sverige om uppsägning, vilket kommer att ge ytterligare opex-minskande effekt framöver

TN: De andra tre stora mobilnätsägarna har lanserat 5G under det senaste kvartalet, medan ni suttit still i båten. Hur går er tankegång kring 5G i Sverige?

- Våra konkurrenter har gjort utspel när det gäller 5G, men det handlar än så länge bara om små utvalda områden. Vi driver ett omfattande moderniseringsarbete både när det gäller IT och processer och vi fortsätter med det och att förbereda för 5G, säger Kaaren Hilsen.
TIPSA EN VÄN
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561