NYHETSARKIVET
21 maj 2021 11:58
Tele2 väntas dumpa Penny efter bara ett år
Mycket talar för att Tele2, i samband med sin kapitalmarknadsdag i nästa vecka kommer att tillkännage att man lägger ner mobilvarumärket Penny efter bara lite drygt ett år.

I samband med Tele2:s bokslutskommuniké tidigare i år uttalade bolagets vd och koncernchef Kjell Morten Johnsen följande om Pennys framtid:

"Our brand strategy also includes taking our foot off the gas when it comes to Penny. While Penny still has a place in the group as a way to take back share from the fixed resellers in the open lawns and as a model for a digital and lean telco, we do not want to contribute to brand proliferation in the SIM-only markets.” och “The closing down of the SIM-only part of Penny is not going to be a big play at all in terms of our guidance here. And then when we do the brand ex-consolidation, the idea is to consolidate the marketing spend around one brand, and have a more powerful presence."

På Tele2 vill man dock inte bekräfta att en nedläggning av Penny är förestående även om man samtidigt bekräftar att man avser att minska antalet varumärken i portföljen.

- Det stämmer att vi har slagit av gasen på Penny, men varumärket finns fortfarande kvar. Vi är precis klara med sammanslagningen av Tele2 och Com Hem och har därför fokus på ett ännu starkare Tele2 nu. Penny har hela tiden varit tänkt som ett varumärke där vi kan testa nya digitala lösningar och vi har redan lärt oss mycket av vad som fungerar och inte fungerar när man kombinerar uppkoppling och underhållning i digitala erbjudanden. Det är lärdomar som vi har stor nytta av även för Tele2 och Comviq. På ett övergripande och långsiktigt plan vill vi inte bidra till en mer splittrad mobilmarknad, utan snarare fokusera mer kraft på färre varumärken, säger Joel Ibson presschef på Tele2.

Penny lanserades i början av februari förra året.
TIPSA EN VÄN
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561