NYHETSARKIVET
27 sep 2022 12:32
Telias nya meddelandetjänst missar iPhone-användare
I dag lanserar Telia en ny meddelandetjänst som bygger på Googles lösning RCS Business Messaging, RBM. Men tjänsten fungerar bara fullt ut på telefoner som inte använder Apples operativsystem IOS, varvid drygt en fjärdedel av de svenska mobilanvändarna står utanför.

”Ett företag har stora möjligheter att visuellt anpassa innehållet i RBM-meddelanden vad gäller färg och form, bilder och videos, oavsett om det handlar om presentkort och biljetter eller service- eller supportärenden. Dessutom möjliggör RBM tvåvägskommunikation mellan avsändare och mottagare. Till exempel kan mottagaren interagera med ’call to action’ knappar, chattbottar, klicka på bilder och bildspel direkt i meddelandet”, skriver Telia i ett pressmeddelande. iPhone-användare kan få ett sms till en webbsida med samma innehåll.

”Med RBM skapas ett högre engagemang direkt med slutkunden och en bättre användarupplevelse som kan liknas vid den man får i en mobilapp, men som görs direkt i meddelandeflödet utan separat inloggning. Dialoghistoriken finns tillgänglig för att återknyta kontakten med kunden och bygga en stark, lojal relation mellan kund och leverantör”, säger Niclas Bergman, affärsansvarig för större företagskunder på Telia, i en presskommentar.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108