NYHETSARKIVET
30 sep 2022 11:34
Hallon drog ner Tres intäkter per kund med 2% 2021
Sim-only-erbjudandet Hallon tycks fortsätta vara den viktigaste kundtillväxtfaktorn för Tre i Sverige, men framgången har sitt pris. Enligt Tres årsredovisning, som har lämnats till Bolagsverket, minskade den underliggande intäkten per kund med 2 procent under 2021.

"Serviceintäkterna ökade med 5 procent under 2021 till följd av en stark kundbasökning och trots en fortsatt minskning av intäkter per kund som nämnts ovan samt den fortsatta negativa utvecklingen av internationella roamingintäkter på grund av Covid-19 pandemin. Trots lägre intäkter från telefonförsäljning, drivet av marknadsövergången mot ’SIM-only’-erbjudanden, bidrog de ökade serviceintäkterna till att Tre Sveriges nettoomsättning ökade med 2% under 2021 jämfört med 2020", skriver bolaget i sin förvaltningsberättelse.

Så här ser Tres svenska resultatsiffror för 2021 ut i sammandrag, belopp i miljoner kr:

Nettoomsättning: 6 946 (6 818)
Ebitda-resultat: 2 420 (2 342)
Ebitda-marginal: 35% (34%)
Rörelseresultat: 727 (795)
Resultat efter finansiella poster: 561 (612)
Resultat: 445 (516)

Lön vd: 6,4 varav 3,2 i bonus (6,0 varav 1,9 i bonus)
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108