NYHETSARKIVET
16 jan 2023 13:28
Mats kommenterar: Kommer Kirkby att överleva 2023?
Dagens utnämning av Ola Rembe som ny kommunikationsdirektör för Telia innebär att han blir den fjärde kommunikationsdirektören på mindre än tre år, för operatören.

När Allison Kirkby tillträdde i maj 2020 var Åsa Jamal kommunikationsdirektör. Men hon fick lämna sitt uppdrag med omedelbar verkan redan under sommaren och ersattes av den tidigare kommunikationdirektören Peter Borsos som fick en tillförordnad roll till dess att Rachel Samrén kunde kliva på under det fjärde kvartalet. Och nu får även Rachel lämna skeppet efter lite styvt två år på posten. Därmed återstår frågan om det blir Rembe eller Kirkby som drar det längsta strået det närmaste året.

Själv är jag av uppfattningen att Telias framtid inte ligger i att sminka en gris. Kommunikationsdirektörer i all ära, men ett bolags rykte och renommé ligger minst lika mycket i vad man levererar och där har Telia väldigt mycket kvar att bevisa.

Trots att Allison Kirkby kom till Telia som en frälsare efter Johan Dennelind, som hade svårt att få saker gjorda, så har det gått allt annat än hennes väg. Detta trots att hon byggt sitt lag med internationellt välrenommerade chefer.

De senaste tre åren har Telias aktiekurs fallit med mer än 30 procent. Och då ska man ju komma ihåg att Telias aktieägare var rätt så luttrade redan innan det.

Ärligt talat så tror jag att Allison Kirkby kommer att få det svårt att överleva 2023. 2021 gav hon den svenska verksamheten konstgjord andning genom att införa tuffa prishöjningar på i stort sett alla produkter. Det gjorde att man förra året kunde redovisa bättre siffror än motsvarande period året innan. Men utrymmet att höja priserna ytterligare finns knappast nu, och då kommer resultatsiffrorna att visa en allt dystrare sanning.

Därtill tror jag att Telias styrelseordförande Lars-Johan Jarnheimer, som är en säljare med bondförnuft, inte synkar fullt ut med Allison Kirkby som ju är CFO i grunden. Det talar för att Telias styrelse nog redan har börjat sondera efter alternativa lösningar för att ta bolaget till framgångar som bygger på bättre sälj snarare än prishöjningar och nedskärningar. Detta inte minst i skenet av att operatören tappade drygt 144 000 mobilkunder bara under 2021.

Mats Roesgaard Sjödin
Chefredaktör, Telekomnyheterna
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108