NYHETSARKIVET
24 maj 2023 12:44
Analysys Mason: Så ska de mobila tjänsterna explodera inom SME
För att lyckas med mobila tjänster på marknaden för små- och medelstora företag behöver operatörer se till att de differentierar sig och erbjuder något unikt. Och det handlar sällan om pris.

För en bättre och mer långsiktig affärsutveckling så handlar differentiering om att erbjuda något som är svårt att replikera. Det berättade Analysys Masons chef för Operator Business Services and IoT, Tom Rebbeck, på dagens frukostseminarium som hölls i samarbete med Telekomnyheterna.

Rebbeck lyfte under sitt anförande fram fyra viktiga punkter som kan göra en operatörs erbjudande unikt. De första handlar om utökad kundvård som tillgång till kundsupport dygnet runt och en egen kundansvarig, samt tilläggstjänster som mobilsäkerhet. Tom Rebbeck uttryckte sin förvåning över hur många som antingen inte inkluderar säkerhet i sina planer eller hur många som inte lyfter tjänsten i sin marknadsföring.

De andra två unika erbjudandena handlade om korsförsäljning och möjligheten att kombinera mobila tjänster med bredband eller med utökad IT-support. Framför allt är det förstnämnda standard i konsumentmarknaden och något operatörer borde erbjuda i större utsträckning till SMEs, enligt Rebbeck.

Sammanfattningsvis menade han att det inte behövs så mycket innovation hos operatörerna, åtminstone inte när det kommer till att växa inom segmentet för små- och medelstora företag.
Operatörernas divisioner för SME-segmentet lyfter kundvård och kundsupport som sin absolut största prioritet när det kommer till att locka kunder. Som jämförelse hamnade 5G ganska långt ner på listan, uppgav Rebbeck.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108