NYHETSARKIVET
8 dec 2023 12:13
Julserien: Tre är bra positionerat för lågkonjunktur
Haval van Drumpt, vd för Tre, är nästa branschprofil i Telekomnyheternas julserie. Han berättar om varför det är bra att branschen tog sitt ansvar under höstens spektrumauktion och varför man jobbar bäst när man är på tå.

TN: Vilka ser du som de viktigaste händelserna på telekommarknaden under 2023?
För Tre var det auktionen som föll väldigt väl ut för oss, där vi köpte mest spektrum per kund. Köpet låg helt i linje med vår spektrum- och infrastrukturstrategi där vi behåller det spektrum som vi har i midband samtidigt som vi förvärvade tillräckligt med spektrum i de lägre banden. Det ger oss en bra bas för att få fram applikationer och use case både för konsument-och företagssidan.

Jag tycker också att det är riktigt bra att hela branschen tog sitt ansvar i auktionen, det gav en god signal att alla handlade ansvarsfullt och förstår de samlade investeringsutmaningar vi står inför.

TN: Vad har varit era största framgångar under året?
Vi fortsätter att ta marknadsandelar. Vårt tredje kvartal var det bästa vi gjort någonsin och att vi som bolag och team fortsätter vässa oss för att hitta nya, kreativa lösningar. Även om vi känt en oro kring konjunkturen så kan vi konstatera att vi har kunnat leverera lönsam tillväxt i 16-17 kvartal i rad.

Vi höjer oss också i mätningar kring kundnöjdhet, vilket är bra. Vi har senaste året genomfört ett omfattande arbete för att öka kundnöjdhet ytterligare, och redan nu ser vi fina resultat. Alla delar i affären går bra just nu, så vi är på en bra plats, men i telekom är man aldrig bättre än sitt sista kvartal, så vi fortsätter kämpa.

TN: På vilket sätt har den pågående lågkonjunkturen påverkat er verksamhet?
Vi är bra positionerande för en lågkonjunktur som varumärke. Vi har verkligen känt av den tuffare miljön de senaste åren när det gäller ökade kostnader, inflation och svag krona. På kundsidan märker vi att kunderna är noggrannare och ser över sina engagemang och abonnemang i större utsträckning. Hittills har vi lyckats navigera bra och våra resultat för året visar att vi gjort rätt vägval.

TN: Hur tror du att 2024 kommer att bli för er?
Jag är alltid på tå, då jobbar man bäst. Vi genomförde mindre prishöjningar i år som fortsätter vara viktigt för oss nästa år för att förbättra resultatet och kunna fortsätta investera i nätet. Vi kommer att fortsätta i samma stil och jobba hårt för att förtjäna kundernas förtroende och ta nya marknadsandelar. Vi tror dock att 2024 kan bli oväntat tufft när det gäller konjunkturen och förbereder oss på det.

TN: Vad tror du kommer att bli de viktigaste frågorna för telekombranschen under 2024?
Fortsatt 5G-utrullning. Jag tycker också att branschen har ett ansvar att vara tydliga mot kunden hur 5G fungerar och vad man kan förvänta sig. 5G på lågband är inte mycket bättre än riktigt bra 4G, vilket kan skapa en kundbesvikelse när man tror att det ska gå mycket fortare när det dyker upp ”5G” i displayen.

Säkerhet fortsätter ligga högt på agendan, vi kommer säkert att se fler attacker mot branschen, såväl digitalt som fysiskt. Vi måste jobba tillsammans som branschkollegor och med myndigheterna för att kunna förbereda oss för attacker, här skulle jag gärna se att myndigheterna blir mer proaktiva och tipsar oss när det finns ökade hotbilder.

AI har redan gjort stor skillnad för oss, det kommer bara att fortsätta under 2024. Hittills har vi sett störst nytta inom kundservice, men det kommer att användas inom allt fler områden, inte minst för att effektivisera repetitiva processer.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108