NYHETSARKIVET
11 dec 2023 13:00
Julserien: Analysys Mason ser färre transaktioner inom digital infrastruktur
En ny vecka med Telekomnyheternas julserie inleds med Jenny Robertsson, managing partner på Analysys Mason i Stockholm, som noterar att transaktionsaktiviteterna gått ner på grund av höga värderingar under året och att effekterna av priskriget mellan de stora operatörerna och utmanarna blir intressant att följa nästa år.

TN: Vilka ser du som de viktigaste händelserna på telekommarknaden under 2023?
Vi tycker att det över lag varit få betydande händelser under året. Vi ser snarare att effekten av det geopolitiska läget har förstärkts, där myndigheter och aktörer på marknaden i ökad utsträckning investerar i lösningar för ökad resiliens/redundans och minskat beroende av omvärlden. Man flyttar hem tjänster som tidigare varit utlokaliserade, allt från datacenter till nätövervakning och kundtjänster.

På transaktionssidan finns ett fortsatt intresse för digital infrastruktur men värderingarna har gått ner något och antalet potentiella köpare har minskat i antal. Däremot ser vi ett ökat intresse från aktörer i mellanöstern att investera i digital infrastruktur i Europa.

På satellitområdet händer också flera spännande saker. Exempelvis har Starlink på bara 2,5 år nått 2 miljoner abonnenter och Amazon Kuiper har lanserat en enkel och prisvärd tjänst för konsumenter. Direkt-till-enhet börjar också få genomslag, exempelvis genom partnerskapet iPhone/Globalstar. Å andra sidan finns också mindre lyckade partnerskap, exempelvis mellan Iridium och Qualcomm.

TN: Vad har varit era största framgångar under året?
Trots det ekonomiska läget har vi klarat oss bra under året och det har blivit tydligt att vår kunskap inom telekomsektorn värderas högt och vi har stärkt vår position på den nordiska marknaden.

Vi ser att hållbarhet inom telekomsektorn fått ökat fokus under året och har också blivit en allt viktigare faktor vid investeringar i digital infrastruktur.

På vilket sätt har den pågående lågkonjunkturen påverkat er verksamhet?
Generellt ser vi att beslutprocesser tar betydligt längre tid, både hos investerare och branschaktörer. Det har skett färre företagstransaktioner, vilket påverkar oss då det är en viktig del av vår verksamhet globalt. Detta har samtidigt resulterat i att vi arbetat mer lokalt under året jämfört med tidigare då vi haft fler uppdrag tillsammans med våra andra kontor.

På den positiva sidan har vi haft mer tid att träffa kunder och vässa våra erbjudanden ytterligare.

TN: Hur tror du att 2024 kommer att bli för er?
Det är en större aktivitet hos flera av våra kunder och beslut som skjutits upp under 2023 börjar diskuteras igen. Vi tror dock att det kommer att vara en startsträcka innan vi ser en fullständig återhämtning och det finns risk för att 2024 inte blir bättre än 2023.

Vi kommer att fortsätta arbeta med våra satsningsområden med ambition att göra ett antal strategiska rekryteringar för att vara redo när marknaden vänder samt fortsätta vårt arbete med att öka kännedomen om Analysys Mason. En del av detta arbete innebär även fokusera mer på Finland och Danmark.


TN: Vad tror du kommer att bli de viktigaste frågorna för telekombranschen under 2024?
Det blir intressant att fortsätta följa utvecklingen kring de prishöjningar vissa operatörer gjorde i slutet av 2022. Utmanare på marknaden avvaktade med prisökningar i syfte att ta marknadsandelar. Vår data från 2023 visar att prisstrategierna har fungerat och aktörer som Free i Frankrike och Digi i Spanien fick fler nya kunder 2023 jämfört med 2022. Samtidigt fick operatörer som höjde priserna minskade intäkter. Frågan är hur hållbar strategin är för de mindre operatörerna och hur de olika strategierna kommer påverka marknaden på lång sikt?

En annan viktig fråga är om 2024 blir en vändpunkt för telekomföretagens intäkter från samarbeten inom satellitområdet? Ökad kapacitet, fler partnerskap mellan satellit- och telekomoperatörer och integrerad teknik byggs i högre grad enligt gemensamma standarder. Deutsche Telecom och ViaSats samarbete om uppkoppling på flyg, Oranges användning av satellit för ökad täckning och Amazon Kuipers samarbete med NTT/SkyPERFECT JSAT för fjärranslutning är alla konkreta intäktsgenererande erbjudanden.

AI-utvecklingen blir självklart också intressant att följa.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108