NYHETSARKIVET
26 sep 2024 14:59
Anders Olsson: Vår prisstrategi ska reflektera produktportföljen
Den nya strategin som Telia påbörjade implementeringen av i september, där förenkling är ett av ledorden, blir positiv och inte minst för Telia Sverige. Det säger Telia Sveriges vd Anders Olsson till Telekomnyheterna efter operatörens investeraruppdatering som hölls på huvudkontoret i Solna idag.

- Det här kommer bli bättre för oss. Det blir en tydligare väg till beslutsfattande. Vår finansiella styrning blir också till det bättre för investeringsbesluten vi tar kommer gå från länderna. Det kommer bli lättare när vi flyttar roller, ansvar och mandat tydligare till länderna, säger Olsson.

I dagens investeraruppdatering spelade Sverige som Telias största marknad en viktig roll i den nya strategin. Som en av koncernchefen Patrik Hofbauers powerpoint-bilder visade ska Sverige gå från
”diluting growth to contributing”. Motgångarna hittills har berott mycket på det gamla kopparnätet, som operatören är i full färd med att avveckla.

Enligt Olsson har Telia Sverige vänt utvecklingen och han är komfortabel med att resan kommer fortsätta.

- Den underliggande affären har vi de facto haft en bra utveckling i de senaste åren, speciellt i konsument- och wholesalemarknaden, säger han.

Han väntar sig också på en vändning i B2B-marknaden, ett område där man haft det motigt ett tag.

- De flesta incumbents har större utmaningar på B2B än B2C. Det här är inte Sverigespecifikt. Vi har stor marknadsandel och i vissa delar har det varit upphandlingar som baserats enbart på pris. Handlar det bara om pris kommer inte vi nödvändigtvis vinna dem i de flesta fall.

Telia har de senaste åren gjort flera prishöjningar. Av allt att döma kan fler vara på gång.

- Baserat på det värde vi kan leverera känner vi oss komfortabla med att göra återkommande, strukturella prishöjningar som reflekterar det värde vi har i produkterna, säger Olsson och tillägger att operatören jobbar utifrån en värdebaserad och inte volymbaserad strategi.

- För att vi ska växa vår omsättning behöver vi inte nödvändigtvis växa antalet kunder. Vi ska ha ett djupare engagemang med kunderna genom att använda produktportföljen vi har och vi ska ha en prisstrategi som reflekterar det.

Framöver ska operatören även satsa mycket på att ta tillväxt från mission critical-området och sälja tjänster till bland annat Försvarsmakten. Här ser bolaget att det finns bra möjligheter att nå en större tillväxt.

- För kunder som har ett högre krav på resiliens och robusthet är vi ett naturligt val på grund av de investeringar vi gjort, avslutar Olsson.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108