Det var länge sedan det var så tajt som i år, mellan ettan och tvåan i Svenskt Kvalitetsindex privatmarknadsmätning av mobilmarknaden. Till slut var det ändå Vimla som drog det längsta strået med en kraftig förbättring av kundnöjdheten till rekordhöga 81,0. Tvåan Fello, som är med i mätningen för första gången nådde 80,7, vilket också är ett högre kundnöjdhetsbetyg än vad som tidigare har uppmätts.
Som vanligt är det fighter brands som får de högsta betygen. Bland main brands är det Telia, som förra året var sämst av alla operatörer på privatmarknaden, som får högst betyg.
Den operatör som har det tyngs på privatmarknaden är Tre som inte bara har det sämsta betyget, man är dessutom den operatör som har tappat mest i kundnöjdhet, jämfört med förra året.
- Vi har precis fått ta del av rapporten och sitter nu ner för att analysera den, säger Mårten Lundberg, kommunikationschef för operatören till Telekomnyheterna.
Här är de bästa mobiloperatörerna på privatmarknaden i årets SKI-mätning. Förra årets betyg inom parentes.
Vimla: 81,0 (75,1)
Fello: 80,7 (-)
Halebop: 74,8 (72,1)
Comviq: 74,4 (70,4)
Hallon: 72,5 (72,4)
Telia: 69,0 (67,3)
Telenor: 67,8 (69,3)
Tele2: 66,8 (68,3)
Tre: 66,7 (68,8)
Övriga: 64,7 (70,5)
Branschen: 68,7 (68,8)