NYHETSARKIVET
2 dec 2024 12:24
Nu är Telias nya organisation sjösatt: Kommer de att lyckas?
Telias omorganisation och nya decentraliserade verksamhetsmodellen som aviserades i september är nu slutförd. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande i dag.

Programmet innebär en kostnadsbesparing samt en neddragning av 3 000 positioner, men även en landsdriven modell som ska bidra till bättre kommersiell prestation och lönsam tillväxt.

Men många, framförallt nuvarande och nyligen avpolletterade medarbetare på Telia, har ifrågasatt om den nya organisationen kommer att flyga då omstruktureringen att göra sig av med 3 000 anställda och omplacera ytterligare 2 000 anställda till andra tjänster, har gått på bara några veckor.

Kostnaderna för omstruktureringen blev också 100 miljoner kr lägre än de tidigare kommunicerade 1,4 miljarder kr.

“Vi bygger ett Telia som är redo för framtiden. Miljontals människor förlitar sig på våra nät och tjänster varje dag, vilket ger oss många unika styrkor att bygga vidare på. Vi har genomfört svåra men nödvändiga förändringar och våra medarbetares engagemang under den här perioden har varit enastående. Med vår nya verksamhetsmodell kan vi bättre möta kundernas behov, stärka prestationerna i våra team och växa på ett sätt som stödjer investeringar och attraktiv avkastning för våra aktieägare”, säger Telias vd och koncernchef Patrik Hofbauer i en kommentar.

Från och med den 1 december har Telia verksamheter i Sverige, Finland, Norge, Litauen och Estland huvudansvar för kommersiell planering och genomförande. Kompetensen inom IT, analys, produkt, kundkontakt och strategi har flyttats från Telias centrala organisation till landsenheterna för att säkerställa att operatören kan bättre möta kundernas behov och utnyttja tillväxtmöjligheter.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108