Ur ett perspektiv kan man säga att Tele2 gör en Telia när man aviserar att 15 procent av personalstyrkan ska bort inom det närmaste året. Samtidigt har Tele2:s vd och koncernchef Jean Marc Harion en bra poäng när han påpekar att Tele2 inte har någon central koncernorganisation såsom Telia, där deras kostnader till stor del plockades bort.
För Tele2 handlar det om en tuff nedskärning av en redan hyggligt slimmad organisation. Här ska de produkter som inte är tillräckligt lönsamma bort vilket förmodligen innebär att B2B-verksamheten i Sverige är den som kommer att ta mest stryk.
Men inget av detta var någon överraskning (framförallt inte för den som läser Telekomnyheterna, som ju skrev om detta varsel redan i början av förra veckan). Den som har följt Iliad och dess ledare Xavier Niel vet att det här är hans modus operandi. Det som snarast överraskar i dagens presentation är att man från Tele2:s sida pratar om en minskad utdelning Iliad brukar vilja ha mer och snabbare utdelningar för att få loss cash till nya investeringar. Att man inte heller vill prata priskrig är också en överraskning. Illiad har nämligen en tradition av att vilja vara prisledande på de marknader där man är.
Nu är det kostnadsminskningarna och inte priskriget som ska generera större vinst för Tele2.
Åtminstone under 2025.
Mats Roesgaard Sjödin
Chefredaktör, Telekomnyheterna