Tele2 planerar inte att sänka priserna drastiskt framöver. Under dagens rapportpresentation så betonade nya vd:n Jean Marc Harion flera gånger att Tele2 varken har behov eller avsikter att ge sig in i ett priskrig på den svenska marknaden eftersom priserna redan är tillräckligt låga.
Under presentationen uppgav Harion även att Tele2:s huvudprioritet kommande året är att förbättra lönsamheten.
- Vi tror att den kan bli bättre och ska förbättras på flera sätt. Legacyprodukter och integrationen av bolag som Com Hem har skapat mycket komplexitet i organisationen, till exempel. Och inom vissa delar av den svenska företagsverksamheten är lönsamheten lägre än i andra så nu går vi in i en omställningsfas för att återuppväcka delar av Tele2:s förändrings- och kostnadsbesparingskultur, sa han.
Senare upprepade han att det finns flera produkter och tjänster inom B2B-verksamheten som på grund av bristande lönsamhet ska rensas bort ner.
- Det är en viktig del av varje transformation, sa Harion.
Det som ska driva tillväxten framöver handlar däremot om hårdvara, utökad bredbands- och mobilportfölj samt korsförsäljning, förklarade Tele2:s produktchef för B2B, Hendrik de Groot.
Bland annat sa han att hårdvaruportföljen funnit en stark bas och att operatören ska fortsätta med bland annat bundling av hårdvaruprodukter och 5G. En ny produktportfölj ska introduceras inom både mobilsidan och bredband och de Groot uppgav att Tele2 ser möjligheter att utnyttja sin starka 5G-täckning för att växa på marknaden för mobilt bredband.
Vad gäller privatkunderna ska Tele2 framåt lägga fokus på kundlojalitet och korsförsäljning.
Trots beslutet att dra ner personalstyrkan med 15 procent så planerar Tele2 å andra sidan att öppna flera nya butiker under 2025, uppgav Harion.