De senaste tio åren, sedan inledningen av 2014 till utgången av 2024 har Telia tappat mer än var femte mobilkund på den svenska marknaden. Det visar beräkningar som Telekomnyheterna har gjort baserat på operatörens egna kvartalsrapporter.
Vid utgången av det första kvartalet 2014 hade Telia 5 525 000 mobilkunder på den svenska marknaden. Tio år senare, vid utgången av 2024 återstår bara 4 409 000 mobilkunder. Det innebär att operatören har förlorat 1 116 000 mobilkunder, motsvarande 20,2 procent på tio år.
Under samma period har den svenska mobilmarknaden, enligt de stora operatörernas egna siffror, växt med 597 000 mobilkunder. Det innebär att Telia har tappat nästan 10 procents marknadsandel (9,7 procent för att vara exakt) på tio år.
Den stora vinnaren under den här perioden är framförallt Tre, som har ökat antalet mobilkunder med 839 000 till dagens 2 759 000 mobilkunder. Det innebär att operatörens marknadsandel har ökat med 6,8 procent.
Även Telenor har gått bra de senaste tio åren med en marknadsandelsökning om 2,9 procent, medan Tele2 har samma marknadsandel i dag som för tio år sedan.
Drar man ut de nuvarande trendlinjerna kan man gissa att Tre kommer att gå om Telenor och därmed bli den tredje största mobiloperatören i Sverige någon gång i mitten av nästa år. Om det kommer att ske i verkligheten återstår dock att se.
