Operatören It partner i väst AB överklagar sanktionen på 100 000 kr som PTS utfärdade i slutet av januari.
Myndigheten tog beslutet att utfärda en sanktion mot It partner i väst AB:s varumärke ConnectD eftersom operatören uppges ha varit för långsam med att flytta en kunds nummer till en annan operatör.
I överklagan framgår att PTS vid sin granskning och begäran om uppgifter från operatören bifogat skrivelser från ett bussbolag som påstått att dess begäran om flytt till Telavox inte godkänts. It partner har både bestritt påståendet samt redovisat sin uppfattning till PTS, enligt överklagan.
Operatören är den som ansvarar för att tillhandahålla tjänsten men det är Infracom som står för numren. PTS menar att It partner åsidosatt sin skyldighet när bolaget inte kontaktat Infracom, som uppges ha nekat porteringen.
Här menar It partner att bolaget inte alls åsidosatt sin skyldighet och pekar på problemet att nya leverantören Telavox direkt kontaktade Infracom för nummerportering, i stället för att kontakta It partner för att inleda nummerflytten först.
Infracom kunde enligt uppgift inte hitta de aktuella numren och nekade porteringen utan att ta kontakt med It partner.
Den till sanktion dömda operatören menar dock att den hela tiden godkänt flytten och uppmanat den nya leverantören att ta kontakt. Att detta inte gjorts kan inte It partner belastas för, enligt överklagan.
Nu vill It partner i första hand att förvaltningsrätten helt undanröjer PTS beslut och i andra hand att sänka sanktionen till 5 000 kr.