Konsumentverket hotar mobiloperatören Kviq med vite på 1,5 miljoner kr och förbjuder bolagets säljmetoder, efter att mer än 40 anmälningar med klagomål kommit in under 2023 och 2024.
Operatören påstod att de ringde från Telia eller Tre medan de i själva verket ville sälja sina egna abonnemang. Något samarbete med Telia eller Tre finns inte.
Anmälningarna pekade också på att Kviq dessutom påstått att kunder skulle få lägre pris om de tackade ja i ett sms från Kviq. I stället för det lägre priset hade sms:et ett avtal för ett helt nytt abonnemang som dessutom var bundet i två år.
"Det här abonnemanget hade inte konsumenterna vare sig beställt eller någon nytta av eftersom de redan hade abonnemang hos andra företag. Dessutom vilseleddes de att svara ja på sms:et under pågående samtal vilket är förbjudet", säger Pär Magnusson, processråd vid KO.
Företag måste enligt KO:s bestämmelser vara tydliga med vilka de är samt alltid uppge att syftet är att sälja egna abonnemang. Kviq har meddelat att bolaget slutat sälja till privatpersoner och riktar sig nu till företagskunder med sina mobilabonnemang.
Bryter Kviq mot förbudet blir bolaget dömt att betala 1,5 miljoner kr.
I december förra året förvärvades Kviq och dess B2B-verksamhet av operatören My Beat för 1,8 miljoner kr.