Det är lätt att förledas till att Telias TV-äventyr bara kostat de lågt räknat 3,5 miljarder kr som utgör skillnaden mellan köpebeloppet till Bonnier på drygt 10 miljarder kr och de 6,55 miljarder kr som man nu säljer verksamheten för, men då glömmer man det rekorddyra köpet av rättigheterna till Champions League för 3 miljarder och de löpande förlusterna på sammanlagt drygt 3,6 miljarder kr.
Telekomnyheternas beräkningar ger vid handen att Telias TV-äventyr, initierat av den tidigare vd:n Johan Dennelind, har kostat minst 7-8 miljarder kr.
Under åren 2019-2024 uppgår verksamhetens sammanlagda rörelseresultat till -3,6 miljarder kr. Bara ett år, 2021 har TV Media redovisat ett positivt rörelseresultat för helåret och då var det på blygsamma 13 miljoner kr.
Under åren har flera nedskrivningar gjorts i TV Media-verksamheten. Bland annat tog man en nedskrivning på 300 miljoner kr 2022, som en följd av beslutet att konsolidera in C More-verksamheten under TV4 i Sverige och MTV i Finland under de följande åren.
Hur mycket de rekorddyra Champions League-rättigheterna belastat Telia resultatmässigt är svårt att gissa men förmodligen pratar vi miljardbelopp.