NYHETSARKIVET
25 feb 2025 11:51
Hofbauer: Tajmingen, priset och köparen var rätt
Det här är en spot on på vår strategi samtidigt som priset och köparen är rätt. Det är den första kommentaren Telias vd och koncernchef Patrik Hofbauer ger till Telekomnyheterna efter att det blivit klart att man nu säljer TV4 till Schibsted Media.

- I September förra året förtydligade vi vår strategi med ett fokus på ett enklare Telia där vi framförallt ska vara riktigt bra på kommunikationstjänster. Därför känns det fantastiskt kul att Schibsted Media, som har en verksamhet med fokus på oberoende journalistik, kan köpa TV4 till en prislapp som vi är nöjda med, säger Patrik Hofbauer.

Att behålla TV4 som nyligen blivit lönsamt ännu längre för att eventuellt få ut mer pengar för bolaget var inte aktuellt.

- Det är svårt att hitta en tajming som är bättre än denna. Vi har hittat en bra långsiktig köpare som verkligen vill växa inom TV med oberoende journalistik och som betalar ett belopp vi är nöjda med samtidigt som vi även får ett långt och bra distributionsavtal vilket gör att vi kan fokusera på en partnerstrategi.

TN: Vad innebär detta för det återstående Telia?

- Det innebär att vi kan fortsätta investera i 5G som är vår kärnaffär. Telekomaffären bygger på förutsägbarhet med en abonnemangsmodell där man vet hur ekonomin kommer att se ut på längre sikt. TV affären är mer konjunkturkänslig vilket gör ekonomin mer oförutsägbar, säger Patrik Hofbauer, till Telekomnyheterna.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108