Det är få saker som överraskar på årets upplaga av Mobile World Congress, MWC i Barcelona. Som vanligt är Telekomnyheterna på plats för att fånga de stora trenderna och kanske framförallt vad som är i vardande för telekombranschen, men slutsatsen i år är att de stora nyheterna och överraskningarna låter vänta på sig.
Ingen hade väl förmodligen förväntat sig någon större skillnad när det gäller deltagarna som precis som vanligt består till 95 procent av män i blå, grå och svarta kostymer. Men kanske skulle ändå de stora budskapen hitta nya vägar och kanske skulle det ha uppstått något nytt spännande storbolagssamarbete som kan ruska om marknaden. Men så är det inte
Om möjligt är det mer prat om AI. Det känns som att alla bolag har minst en AI-lösning att visa. Innehållsmässigt kan den göra allt ifrån bättre latte art på kaffet till optimering av mobilnätet.
En av förra årets nyheter var GSMA och ett antal branschaktörers storsatsning på nätverks API:er i år är detta även ett av Ericssons huvudbudskap i och med bildandet av Aduna. Enligt dem är det nätverks API:erna som ska få operatörerna att tjäna mer pengar framöver.
Ericssons vd och koncernchef Börje Ekholm summerade årets MWC på ett bra och tydligt sätt i bolagets kick off imorse med: "We are growing the pie for our ecosystem".
Helt enkelt mer av samma.