Tele2 redovisar i sin rapport för det första kvartalet en i stort sett oförändrad nettoomsättning på 7,1 miljarder kr och tjänsteintäkter från slutkund om 5,4 miljarder kr. Det sistnämnda ökade med en procent jämfört med i fjol och drevs framför allt av Baltikumverksamheten.
Operatörens underliggande resultat, ebitdaal, det vill säga resultatet före räntor, skatter, avskrivningar, nedskrivningar och leasingkostnader, uppgick till 2,7 miljarder kr, en ökning jämfört med första kvartalet förra året med sex procent. Den främsta anledningen uppges av bolaget vara transformationsplanen som sjösattes förra året, som redan börjar ge vissa resultat.
"Tack vare ökade intäkter i Baltikum och en förbättrad kostnadsdisciplin i hela koncernen har vi ökat vår underliggande EBITDAaL med 6% på årsbasis. Genom en stor kulturell förändring inom Tele2-organisationen utvecklas vi mot en mycket högre grad av kostnadsmedvetenhet och vi utmanar systematiskt alla våra inköp samtidigt som vi ser över våra 350 största avtal", skriver koncernchefen Jean Marc Harion i vd-ordet.
Samtidigt har Tele2:s svenska konsumentintäkter drabbats negativt av avvecklingen av Boxer. Medan fasta bredbandstjänster hade fem procent i ökade intäkter under det första kvartalet och mobilabonnemang ökade med tre procent så föll intäkterna på konsumentsidan totalt med en procent under Q1. Det beror på att operatören tappade tio procent i intäkter från digital-TV, vilket konsumentchefen Petr Cermak uppgav var något större än väntat under morgonens rapportpresentation och frågestund med analytikerkåren.
Operatören behåller sin tidigare fastställda prognos för helåret 2025, med en medelhög till hög ensiffrig tillväxt för underliggande ebitdaal och låg ensiffrig organisk tillväxt för tjänsteintäkter från slutkund.
Under frågestunden med analytikerna uppgav koncernchef Jean Marc Harion också att det pågående transformationsarbetet tydliggjort flera andra komplexa områden i verksamheten och att fler förändringssteg kan komma framöver. Bland annat börjar bolaget titta på delar att förbättra och förenkla inom B2B-området.