Telia och Östgötatrafiken tar fram en ny lösning för landets första kontaktlösa biljettsystem på pendeltåg.
Tillsammans med techbolaget Ridango inför de systemet som gör det enklare att köpa biljetter på alla kollektivtrafiksfordon i Östergötland. Sedan tidigare används samma tjänst på Östgötatrafikens bussar och spårvagnar.
"Telia och Ridangos lösning, med hårdvara och bakomliggande validerings- och betalsystem, når de högt ställda säkerhetskraven för tåg och håller en mycket hög kvalitet samt fungerar väldigt bra. Den ger oss också värdefull statistik som hjälper till att planera och förbättra vår service. Både vi och våra kunder är mycket nöjda", säger Ylva Aspenberg, affärsutvecklingschef på Östgötatrafiken.
Östgötatrafiken har samarbetat med Telia för implementering av smarta biljettlösningar sedan 2019.
"Genom vår innovativa teknik och vårt starka partnerskap med Östgötatrafiken och Ridango, strävar vi efter att göra resandet enklare, säkrare och mer tillgängligt för alla", säger Björn Hansen, chef för avancerad mobilitet på Telia.