NYHETSARKIVET
26 maj 2025 12:01
Digitalisering nyckelområde i EU:s Single Market-strategi
EU-kommissionen har presenterat sin nya så kallade Single Market-strategi för att ta bort hinder för handel och investeringar och för att skapa en större konkurrenskraft i unionen.

Det framgår av strategin att kommissionen ämnar satsa på digitalisering som ett nyckelområde som banar väg för ambitionen att göra medlemsstaterna en ännu större kraft att räkna med i den globala konkurrensen.

Förutom att försöka ta bort eller åtminstone minska effekten av de tio största hindren för utveckling just nu – där bland annat komplexa och fragmenterade regleringar räknas som några av de största – ska strategin för en Single Market fokusera på att göra det digitala till norm.

Därför publicerar kommissionen parallellt med den nya strategin en separat plan för att minska företagens administrativa kostnader med 400 miljoner euro varje år. Här ingår bland annat en ökad digitalisering av regulatoriska processer, ämnad att accelerera den digitala omställningen i samhället genom att eliminera de krävande pappersbaserade processerna som produktreglering så ofta kräver, enligt kommissionen.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108