Trots att Huawei Technologies Sweden AB redovisar en försämrad omsättning och vikande resultat så ökar försäljningen inom både ICT och konsumentprodukter. Det framgår av bolagets årsredovisning som har lämnats till Bolagsverket.
Under 2024 sjönk Huaweis svenska omsättning till 2 721,5 miljoner kr (3 041,8 miljoner kr) samtidigt som rörelseresultatet sjönk till 144,1 miljoner kr (166,4 miljoner kr).
Av försäljningen är dock en ansenligt del 1 164,8 miljoner kr (1 303,5 miljoner kr) intern försäljning till koncernföretag.
Affärsområdena ICT Infrastructure och Consumer visar dock en växande omsättning med omsättningsökningar till 440,6 miljoner kr (370,7 miljoner kr respektive 121,5 miljoner kr (119,1 miljoner kr).
Affärsområdet Digital Power som innefattar solpaneler med tillhörande utrustning tappade förra året 20,3 procent, det vill säga cirka en femtedel, av sin omsättning till 994,6 miljoner kr (1 248,5 miljoner kr).