NYHETSARKIVET
8 jul 2025 11:30
KO stämmer Hallon för undanhållande av kundtjänstnummer
Konsumentombudsmannen stämmer mobiloperatören Hallon för att ha undanhållit sitt telefonnummer för kundtjänst, trots att det enligt KO krävs enligt marknadsföringslagen.

Enligt stämningsansökan finns telefonnumret endast i avtalsvillkor och bekräftelser, men inte där konsumenten rimligen söker, under "kundservice" eller ”kontakta oss”. Hallons chattbot uppger dessutom felaktigt att telefonkundtjänst saknas.

"Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer", säger KO:s processråd Bettina Lechner, i en presskommentar.

KO vill att domstolen förbjuder Hallon att ge intryck av att bolaget inte kan nås via telefon. Fallet är en del av en större granskning som initierades efter återkommande klagomål på bristande tillgänglighet i företags kundtjänster.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108