NYHETSARKIVET
17 jul 2025 13:24
Hallon om KO:s stämning: Ser fram emot rättslig prövning
Mobiloperatören Tres lågprisvarumärke Hallon ser fram emot en rättslig prövning efter Konsumentverkets stämning där man anser att operatören inte visar något telefonnummer till kundtjänst. Det säger bolagets kommunikationsdirektör Roberta Alenius till Telekomnyheterna.

- Vi har tagit emot stämningsansökan, ärendet är inte nytt för oss. Vi har under en tid haft en diskussion med Konsumentverket om hur våra kunder kan nå Hallons kundtjänst. Idag är största delen digital och tillgänglig dygnet runt, men självklart kan kunder även kontakta oss per telefon. Det finns många nya AI-verktyg och digitala kontaktvägar som vi prövar oss fram med för att ge den bästa kundupplevelsen och det syns också i vår kundnöjdhet. Nu ser vi fram emot att få detta rättsligt prövat. Det kommer att vara bra för oss och för många andra aktörer i samhället som vill ge snabb, modern och effektiv service, säger hon.

KO skriver i ett pressmeddelande från den 2 juli i år att man vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108