Mobiloperatören Tre redovisar i dag en marginellt ökad omsättning för den svenska verksamheten till 2 007 miljoner kr (1 991 miljoner kr Q2 2024), samtidigt som serviceintäkterna ökade med 9,1 procent till 1 450 miljoner kr (1 329 miljoner kr).
- För oss på Tre präglas det andra kvartalet av fortsatt stark kundtillväxt på 4,6 procent, vilket visar att våra erbjudanden står sig väl trots en mer konkurrensutsatt marknad. Omsättningen ökar något med +0,8 procent, till följd av lägre hårdvaruförsäljning, men serviceintäkterna växer starkt med hela 9,1 procent, drivet av fler kunder och högre genomsnittsintäkt per kund, arpu, säger Haval van Drumpt, vd för Tre i Sverige, till Telekomnyheterna.
Trots de ökade tjänsteintäkterna ökade Tres ebitda-resultat bara med 1,3 procent vilket förklaras av engångskostnader kopplade till omorganisation och personalneddragningar.
- Justerat för detta ökar vår underliggande ebitda med 9,7 procent, och marginalen förbättras till 40,8 procent. Nettoskulden minskar tack vare stark kassautveckling, säger Haval van Drumpt och fortsätter.
- Framåt fokuserar vi fortsatt på produkt- och kanalmix för att bibehålla det fina momentum vi har.
Nämnvärt är att Tre Sveriges kundtillväxt för första gången sedan siffrorna började redovisas 2011, är sämre än de danska under det andra kvartalet. Detta trots att Tre Sverige hade en tillväxt på aktningsvärda 29 000 kunder, vilket då trumfades av danskarnas 31 000.