Telia är den operatör som går i särklass sämst räknat i antalet kunder på den svenska mobilmarknaden. Under det senaste året har operatören tappat 94 000 mobilkunder vilket motsvarar -1,0 procentenheter av den svenska mobilmarknaden. Det gör att operatören är ensam att tappa marknadsandelar enligt operatörernas egen kundstatistik, som Telekomnyheterna har sammanställt.
Den operatör som växer mest när det kommer till antalet kunder och marknadsandelar är föga förvånande Tre, som det senaste året har ökat kundstocken med 122 000 kunder motsvarande en ökning av marknadsandelen med 0,7 procentenheter. Telenors kundstock har växt med 53 000 motsvarande 0,2 procentenheter och Tele2 har växt med 49 000, vilket motsvarar 0,1 procentenheters förbättring av operatörens marknadsandel.
Här är operatörernas marknadsandelar vid halvårsskiftet i år:
Telia: 31,0 %
Tele2: 27,7 %
Telenor: 21,4 %
Tre: 19,9 %