NYHETSARKIVET
27 aug 2025 12:14
Konsumentverket föreslår förbud av telefonförsäljning
Konsumentverket lämnar i en ny rapport till regeringen förslag på ett totalförbud mot telefonförsäljning. Regeringen har gett myndigheten i uppdrag att utreda hur konsumentskyddet vid telefonförsäljning kan öka och får idag in rapporten "Telefonförsäljning – en oönskad, olämplig och djupt problematisk affärsmetod" där antingen ett totalförbud föreslås eller att ett opt-in-system ersätter dagens Nix-register.

Opt-in-lösningen skulle innebära att samtal endast är tillåtna till konsumenter som i förväg redogjort att de är positiva till att bli uppringda.

"Telefonförsäljning berövar konsumenten initiativet och kontrollen över både vad som ska handlas och när det ska ske. Konsumenten överrumplas och möter oförberedd en angelägen säljare som oftast bara har en enda produkt att sälja. Affärsmetoden är problematisk i sin grundkonstruktion och förutsättningarna att ta till sig information och begrunda sina behov är undermåliga, oavsett om regelverket följs eller inte", säger Cecilia Tisell, Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket.

Ett generellt förbud är vad som krävs för att komma till rätta med problemen som försäljningsmetoden orsakar, uppger Tisell i ett vidareutvecklat resonemang. Hon menar att konsumentskyddande insatser och ny lagstiftning inte hjälpt med problemen och att en stor del av anmälningarna och klagomålen som myndigheten får handlar om just telefonförsäljning.

"Bestämmelserna om skriftlig anbuds- och avtalsbekräftelse och ångerrätt har inte haft avsedd verkan. De grundläggande svårigheterna för konsumenterna består. Eftersom problemen härstammar från själva grundkonstruktionen är lösningen varken utvecklade regler eller förstärkt myndighetstillsyn", säger hon och tillägger:

"Våra undersökningar visar att en försvinnande liten del, endast en procent, av konsumenterna kan tänka sig telefonförsäljning och en stor majoritet försöker på olika sätt slippa att bli uppringda. Det enda som på riktigt kan få problemen att upphöra är att själva telefonförsäljningen upphör. Det är därför Konsumentverkets uppfattning att ett generellt förbud mot telefonförsäljning behövs och bör införas."

Konsumentverkets rapport visar att åtta av tio procent av konsumenterna undviker samtal från försäljare, där sex av tio gör det genom att inte svara på samtal från okända nummer.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108