NYHETSARKIVET
17 sep 2025 11:47
Telia bygger Bredband2-godkännande på kritiserat PTS-förslag
Telia försöker använda sig av Post- och telestyrelsens kritiserade och ännu inte beslutade fiberregleringsutkast för att få igenom sitt köp av Bredband2 hos Konkurrensverket. Det framgår av bolagets 101 sidor långa anmälan om företagskoncentration, som man har lämnat till Konkurrensverket.

I sin anmälan hänvisar Telia upprepade gånger till PTS utkast till ny marknadsanalys, trots att förslaget ännu inte är beslutat och dessutom mött stark kritik från flera remissinstanser. PTS har själva signalerat att man nu överväger att göra om delar av analysen.

Telia hävdar att koncentrationen inte riskerar att hämma konkurrensen eftersom varje lokalt fibernät bör betraktas som en egen marknad. Det är en tolkning som i hög grad bygger på PTS ännu ej beslutade förslag om att överge den nuvarande nationella marknadsdefinitionen.

”De i anmälan föreslagna marknadsavgränsningarna får starkt stöd av PTS senaste utkast på beslut som rör tillhandahållande av internettjänster”, skriver Telia i anmälan till Konkurrensverket.

Men det utkast Telia hänvisar är ännu inte beslutat, och i remissrundan har en majoritet av den svenska bredbandsmarknaden ifrågasatt både metodvalet och konsekvenserna av att stycka upp marknaden på det sätt som föreslås. PTS har själva meddelat att man nu överväger ytterligare analyser innan ett slutligt beslut kan fattas.

Telias strategi att stödja sin konkurrensrättsliga argumentation på ett preliminärt, icke-färdigställt myndighetsdokument väcker därmed frågor - särskilt eftersom de horisontella överlapp som annars kan uppstå med Bredband2 blir betydligt tydligare i en nationell marknadsdefinition.

Väljer Konkurrensverket att titta på fibermarknaden i ett nationellt perspektiv så blir Telias dominans väldigt stor med en marknadsandel på 47,6 procent, vilket gör dem 159 procent större än tvåan Telenor som har 18,4 procents marknadsandel.

I ett vidare perspektiv, den nationella bredbandsmarknaden i stort så får Telia en marknadsandel på 40,5 procent av alla abonnemang, nästan dubbelt så mycket som marknadstvåan Tele2 med 22,9 procent av abonnenterna.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108