Kundnöjdheten på den svenska mobilmarknaden sjunker kraftigt i årets SKI-mätning. Branschsnittet för privatkunder landar på 65,8, en nedgång med nästan tre enheter jämfört med 2024 och den lägsta nivån på åtta år.
Bakom fallet ligger främst de stora operatörerna. Tre tappar över fem enheter till 61,5, följt av Telenor (3,9 till 63,9) och Tele2 (3,5 till 63,3). Även Telia backar, men något mer måttligt, från 69,0 till 66,6.
Samtidigt fortsätter lågpris- och nischvarumärken att dra ifrån. Comviq ökar till 75,5, Fello till 81,7 och Vimla befäster sin särställning med 82,5, och toppar mätningen för fjärde året i rad.
Branschens nedgång bryter en försiktig återhämtning de senaste åren och placerar privatkundernas nöjdhet på den lägsta nivån sedan 2017. Gapet mellan de stora operatörerna och lågprisaktörerna är nu större än någonsin, i vissa fall över 15 indexpoäng.
Här är operatörernas betyg 2025 (2024 inom parentes)
Branschen 65,8 (68,7)
Vimla 82,5 (81)
Fello 81,7 (80,7)
Comviq 75,5 (74,4)
Halebop 74,1 (74,8)
Hallon 72,3 (72,5)
Telia 66,6 (69)
Telenor 63,9 (67,8)
Tele2 63,3 (66,8)
Tre 61,5 (66,7)
Övriga 67,1 (64,7)