NYHETSARKIVET
8 okt 2025 11:45
EY: AI och cybersäkerhet största riskerna för telekom 2026
Telekomoperatörernas största risk nästa år är att underskatta förändringarna inom integritet, säkerhet och förtroende. Det visar EY:s rapport "Top 10 Risks in Telecommunications 2026", som varnar för brister i branschens arbete med ansvarsfull AI och cybersäkerhet, samtidigt som geopolitiska risker ökar i betydelse.

Enligt rapporten har endast 59 procent av telekomföretagen robusta metoder för att identifiera och hantera risker kopplade till AI, vilket är lägre än snittet för andra sektorer. Få operatörer har tydliga AI-etiska policys eller låter oberoende granska sina system. "Telekombranschen ligger efter andra sektorer när det gäller att bygga förtroende kring AI. Kunderna är inte per automatik positiva till AI, och därför krävs starkare ramverk för ansvarsfull AI", säger EY:s globala telekomledare Cédric Foray.

Samtidigt uppger 55 procent av branschens säkerhetschefer att deras cybersäkerhetsbudgetar är otillräckliga, medan 40 procent ser en konflikt mellan innovationstakt och säkerhetsnivå. Ineffektiv transformation genom ny teknik pekas ut som den näst största risken, med stora utmaningar kring skalning av AI och utfasning av äldre IT- och nätplattformar.

För första gången lyfts även den geopolitiska utvecklingen in bland de fem främsta riskerna. Handelskonflikter, nationella teknikprogram och krav på digital suveränitet påverkar leverantörskedjorna, men kan också skapa möjligheter för operatörer att bli infrastrukturpartners i satsningar på inhemska moln- och AI-lösningar.

Här är de tio största riskerna för telekombranschen 2026 enligt EY:
1. Underskattar förändrade krav på integritet, säkerhet och förtroende
2. Ineffektiv transformation genom ny teknik
3. Brist på kompetens, talang och rätt organisationskultur
4. Bristande nätprestanda och värdeerbjudande
5. Otillräcklig anpassning till det geopolitiska läget
6. Missar möjligheter i nya affärsmodeller
7. Ineffektiv samverkan med externa ekosystem
8. Svagt gensvar på förändrade kundbehov
9. Bristfällig hantering av hållbarhetsagendan
10. Ineffektiva operativa modeller för värdeskapande
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108