Åklagarmyndigheten meddelade på måndagen att förundersökningen om grovt sabotage mot en kommunikationskabel mellan Sverige och Lettland nu läggs ned. Den kabelskada som upptäcktes i januari visade sig vara en olycka, orsakad av tekniska brister och hårt väder, enligt utredningen.
"Utredningen visar tydligt att kabelbrottet orsakats av en kombination av hårt väder, tekniska brister och misstänkt bristfälligt sjömanskap på det aktuella fartyget", säger kammaråklagare Mats Ljungqvist vid Riksenheten för säkerhetsmål.
Kabeln skadades den 26 januari, och ett misstänkt fartyg togs i beslag kort därefter. Beslaget hävdes redan den 3 februari, men förundersökningen har fortsatt under våren och sommaren, bland annat med hjälp av Säpo, Polismyndigheten, Kustbevakningen och Försvarsmakten.
Enligt åklagaren har man bland annat analyserat data från fartygets svarta låda, videomaterial och genomfört en omfattande brottsplatsundersökning. Skadorna uppstod när fartygets ankare lösgjordes efter en kraftig våg och oavsiktligt rev av kabeln vid Gotland.
Vid tillfället var två av tre säkerhetsanordningar för ankaret ur funktion. Den enda kvarvarande, ett så kallat Björnlås, gick sönder natten till den 25 januari. Varken larm eller autopilot reagerade på det inträffade, vilket gjorde att besättningen inte upptäckte problemet.
"Vi kan därför dra slutsatsen att kabeln inte har skadats genom ett medvetet handlande. Jurisdiktion för att hantera eventuella vårdslöshetsbrott föreligger inte", säger Mats Ljungqvist.
Förundersökningen är nu avslutad i Sverige, men en parallell utredning pågår fortfarande i Lettland.