NYHETSARKIVET
20 okt 2025 14:08
SKI bredband: Tekniken levererar men servicen haltar
Efter flera års stigande kundnöjdhet ser Svenskt Kvalitetsindex nu en inbromsning på bredbandsmarknaden. Både privat- och företagskunder ger höga betyg för teknisk kvalitet och stabilitet, men serviceupplevelse, prisvärde och kundkommunikation får allt sämre omdömen.

Bland privatkunderna är det framför allt information, bemötande och kontakt som drar ner betygen. Allt fler kunder har haft anledning att kontakta sin operatör, men upplevelsen av kontakten har försämrats. Samtidigt sjunker upplevelsen av hur väl abonnemanget är anpassat till kundens behov och hur mycket värde man upplever att man får för pengarna.

Ownit behåller förstaplatsen i kundnöjdhet, följt av Bredband2 och Bahnhof. Men skillnaderna mellan aktörerna har krympt något jämfört med 2024.

Bland företagskunderna syns ett tydligt trendbrott: Efter flera år med stigande lojalitet och förbättrad image backar nu betygen. Kunderna efterfrågar mer proaktivitet, bättre information och en känsla av att vara prioriterade. Fler än tidigare uppger att de överväger att byta leverantör inom det kommande året.

Bahnhof får högst betyg bland företagskunder, följt av Telia, medan övriga aktörer halkar efter.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108