Telavox lanserar AI Assist, en ny tjänst som automatiskt transkriberar, analyserar och sammanfattar företags- och kundsamtal. Syftet är att hjälpa användare att spara tid, förbättra kundupplevelsen och få ut mer affärsnytta ur varje samtal, skriver Telavox i ett pressmeddelande.
Tjänsten bygger på generativ AI och gör det möjligt att omvandla både mobilsamtal och växelsamtal till text och kortfattade sammanfattningar. Informationen blir direkt tillgänglig i både dator och mobil, och loggas automatiskt i företagets CRM-system.
"Vi vet att mycket värdefull information finns i samtalen vi har varje dag. Med AI Assist gör vi det enkelt att fånga upp och omsätta den till handling", säger Tor Blomdell, CPO på Telavox, i en kommentar.
AI Assist är integrerad i Telavox plattform och kräver inga separata installationer. All data lagras inom EU, och bolaget betonar att lösningen uppfyller Telavox ISO 27001-certifiering.
Tjänsten är tillgänglig i Sverige, Danmark, Norge och Finland, och fler AI-funktioner väntas lanseras framöver.