NYHETSARKIVET
17 mar 2014 12:21
Ericsson ConsumerLab: Streamade spel ställer högre krav på uppkopplingen
Vad Ericsson ConsumerLab förutspår i sin rapport ”New Ways to Play Games” är att spel i allt större utsträckning kommer att streamas på mobila enheter i framtiden.

– För konsumenterna gör detta att du kan komma åt dina spel oavsett var du är då du inte är i behov av lika kraftiga processer, däremot ställer det höga krav på nätverken som måste kunna stå pall för trafiken, konstaterar Niklas Heyman Rönnblom, Senior Advisor på Ericsson ConsumerLab, och fortsätter:

– Det största problemet som konsumenterna anger som mest störande är när spelande avbryts på grund av en dålig uppkoppling. Du vill inte förlora ett spel mot någon annan på grund av ett långsamt bredband eller för att du under tunnelbaneresan förlorar din uppkoppling. Tjänsten måste därför kunna garantera att detta inte sker.

Ericsson ConsumerLab tror att tillgängligheten via digital distribution och via molnet kommer att möjliggöra för nya affärsmodeller inom spelindustrin och även sänka distributionskostnaderna.

– Vi kommer inte att se en affärsmodell, utan en mix av olika affärsmodeller beroende på vad syftet med spelandet är hos konsumenten. Är det något av ett mer tillbakalutat spelande, till exempel i mobiltelefonen på bussen, kan en annonsfinansierad modell kanske vara lösningen där du kan stå ut med att bli matad med reklam emellanåt. Är det ett mer framåtlutat spelande kanske det i stället sker i hemmet med utrustning och på den stora skärmen och då kanske konsumenten är beredd att betala för upplevelsen, säger Niklas Heyman Rönnblom.

Dock kommer den annonsfinansierade affärsmodellen att vara, likt i övriga medieindustrier, alltmer personifierad gentemot den individuella konsumenten.

– Ju mer personifierad en annons är, ju mindre besvärande är den. Reklam kommer därför att utformas för att bli mer och mer relevant för individen och övergå till att bli information. Om jag är ett fan av Iron Maiden och får en annons som säger att ”vi vet att du gillar Iron Maiden, här kan du köpa biljetter till deras nästa spelning i Sverige”, då kan reklam gå från att vara ett störande moment till att bli en möjlighet som förstärker upplevelsen, säger Niklas Heyman Rönnblom.

Önskar Du ta del av Ericsson ConsumerLabs rapport ”New Ways to Play Games”, maila info@telekomnyheterna.se så skickar vi den som pdf (endast för prenumeranter).
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108