Konsumentfokus är ett överordnat tema när Post- och telestyrelsen i dag presenterar sina nya strategiska mål för åren 2014-2016.
PTS har beslutat om flera nya strategiska mål som ska gälla fram till 2016. De flesta av dessa nya mål har ett tydligt konsumentfokus. Bland annat ska myndigheten bidra till att väsentligt stärka konsumenternas situation på marknaden, både vad gäller valfrihet, försäljningsmetoder, marknadsföring och information om de tjänster som tillhandahålls. Dessutom ska PTS skapa bättre förutsättningar att tillgodose samhällets och användarnas långsiktiga efterfrågan av trådlöst tal och datatjänster med höga hastigheter och med god yttäckning, skriver PTS i ett pressmeddelande.
I korthet är de strategiska målen för 2014-2016 följande:
Mål 1: PTS ska 2015 ha skapat bättre förutsättningar för kvalitetssäkrade, tillförlitliga och robusta kommunikationstjänster för att möta samhällets och konsumenternas behov av telefoni- och bredbandstjänster. Aktörerna inom sektorn ska ha stärkt sin förmåga att hantera allvarliga driftstörningar.
Mål 2: PTS ska 2015 ha upprättat en plan över förändringar i spektrumanvändningen med syfte att radiospektrum ska användas mer effektivt och med ökad samhällsnytta som följd.
Mål 3: PTS ska 2016 ha bidragit till att väsentligt stärka konsumenternas situation på marknaden, både vad gäller valfrihet, försäljningsmetoder, marknadsföring och information om de tjänster som tillhandahålls.
Mål 4: PTS ska 2015 ha tagit fram en plan för att öka tillgängligheten och minska sårbarheten i områden med begränsad tillgång till infrastruktur för telefoni och internet.
Mål 5: PTS ska fram till 2016 skapa bättre förutsättningar att tillgodose samhällets och användarnas långsiktiga efterfrågan av trådlöst tal och datatjänster med höga hastigheter och med god yttäckning.
Mål 6: PTS har 2016, utifrån regeringens strategi för genomförande av funktionshinderpolitiken, verkat för att personer med funktionsnedsättning har fått ökade förutsättningar att nyttja digitaliseringens möjligheter i det dagliga livet.
Mål 7: PTS ska 2020 genom reglering och främjande ha bidragit till att:
alla hushåll och företag ska ha tillgång till 30 Mbit/s.
90 procent av hushåll och företag ska ha tillgång till 100 Mbit/s.
Mål 8: Konkurrensen på brevmarknaden ska vara långsiktigt hållbar.
Mål 9: PTS ska 2016 genom ett strategiskt internationellt arbete ha skapat goda förutsättningar för Sverige i det framtida europeiska regleringsarbetet. Arbetet ska präglas av ett tydligt fokus på de för Sverige viktiga frågorna.
Hela den strategiska agendan finns att ladda hem här: http://pts.se/upload/Rapporter/Om-PTS/strategisk-agenda-2014-2016-pts-er-2014_13.pdf