Hemliga engångseffekter är en av anledningarna till att 3 har förbättrat sitt ebitda-resultat med 52 procent under det andra kvartalet i år, jämfört med motsvarande period förra året. Sverigechefen Nicholas Högberg vill dock inte ge någon information om vad som ligger bakom engångseffekterna eller hur mycket pengar det handlar om.
Det enda jag kan säga är att vi redovisar imponerande resultatsiffror även utan dessa engångseffekter, säger Nicholas Högberg, till Telekomnyheterna.
När effekterna av operatörens ändrade redovisning av sålda terminaler efter flera år av icke-jämförbara tal nu är fullt genomförd står det klart att 3 i Sverige ökar sin omsättning med 14 procent under Q2 i år, jämfört med motsvarande period förra året. Ser man till serviceintäkter är ökningen 19 procent.
Under kvartalet har 3 ökat antalet abonnenter med 57 000 vilket innebär att man nu har 1 787 abonnenter i Sverige.
Vad det beror på att 3 redovisar så mycket högre kundtillväxt än konkurrenterna kan Nicholas Högberg inte ge något exakt svar på.
Jag tror att det är tack vare att vi har ett tydligt fokus och en tydlig position gentemot våra kunder medan andra operatörer famlar. Vi har dessutom valt att inte kriga om nätpositionen i vår marknadsföring utan har valt att lägga vårt fokus på att sälja. Dessutom hjälper Hallon vår försäljning även om det handlar om små siffror, säger han till Telekomnyheterna.