Nästan exakt ett år efter att Boxer sålde sina dsl-bredbandskunder till Alltele så är man nu på gång att rulla ut sin nya bredbands- och telefonisatsning. Denna gång är det fiberkunderna i de öppna stadsnäten som står i fokus och först ut är en lansering i Telias nät.
Ambitionen är att bredda distributionen med andra kommunikationsoperatörer och distributionsformer framöver, men vi börjar med Telias öppna fiber, säger Jonas Lönnquist, ny vd på Boxer sedan den 25 augusti, till Telekomnyheterna.
Till sin hjälp med den nya utrullningen har Boxer valt Alltele, som leverantör av nationellt fibernät samt internetkapacitet till stadsnätskunder.
I en anmälan till Post- och telestyrelsen anger Boxer att de kommer att börja sälja sina bredbands- och fasttelefonitjänster per den 1 oktober, men enligt Jonas Lönnquist är ännu inget datum satt.
Planen är att vara igång innan årsskiftet, men ju tidigare desto bättre, säger han.
Vilken marknadsposition Boxer ska ta är inte heller något som man vill tala i klartext om, mer än att man ska skapa en enkel och relevant tjänst och att man ska försöka följa sina befintliga marknätskunder på TV-marknaden.
Samtidigt har operatören nyligen dragit igång en egen OTT-tjänst, Boxer Play, som säkert kommer att vara en viktig del i det erbjudande som man kommer att lansera när man rullar ut sin bredbandstjänst.
Det finns absolut massor med jättespännande bundlingsmöjligheter och marknaden förändras väldigt snabbt just nu, vilket vi måste vara ödmjuka för. Men punkt 1A i vår lansering är att arbeta med en bredbandspaketering mot våra befintliga och kommande TV-kunder, säger Jonas Lönnquist till Telekomnyheterna.