Telia i Sverige ökar sin försäljning med 102 miljoner kr samtidigt som ebitda-resultatet före engångsposter försämras med 203 miljoner kr, motsvarande 6 procent. En av de huvudsakliga anledningarna är lanseringen av iPhone 6 den 26 september i år.
Under det gångna kvartalet har equipment sales ökat med 122 miljoner kr, motsvarande 20 procent, en summa som överstiger den totala omsättningsförbättring på 102 miljoner kr som den svenska verksamheten redovisar. På frågan vad för något som har påverkat dessa tal svarar TeliaSonera följande:
Lanseringen av iPhone 6 (26 september) har bidragit positivt till ökningen av equipment sales i Q3, iPhone 5s och 5c lanserades först under Q4 förra året (25 oktober).
I samband med presentationen av rapporten i dag påpekade Johan Dennelind, vd och koncernchef för TeliaSonera, flera gånger att den försämrade marginalen i Sverige berodde på telefonförsäljningen följt av ökade kostnader till på grund av väderrelaterade kostnader (underförstått sommarens åskoväder).