NYHETSARKIVET
29 okt 2014 12:22
Kundnöjdheten inom telekom ökar enligt kvalitetsindex
De svenska teleoperatörerna har lyckats bryta den negativa trenden med allt mer missnöjda kunder. Det konstaterar Svenskt Kvalitetsindex som i dag presenterar sin Telekom-rapport för 2014. Enligt organisationen har de svenska telekomkunderna har blivit nöjdare med sina telekomtjänster det senaste året.

Även om Telenor-koncernen är indexets vinnare med de mest nöjda TV-kunderna via Bredbandsbolaget och de mest nöjda bredbandskunderna via Ownit, så är Telia den operatör som har lyckats bäst med att höja sitt betyg i alla kategorier. Detta har i sin tur gett dem förstaplatsen i mobilkategorin.

– Det är glädjande att vi ligger i topp när det gäller både fast- och mobiltelefoni på både företags- och privatmarknaden. Det visar att alla de saker vi gör för att förbättra kundupplevelsen tillsammans får effekt. Konkreta exempel är hur vi förenklar våra produktportföljer och gör dem mer lättförståeliga, kortar bindningstider på flera tjänster och satsar på att utveckla våra säljkanaler både digitalt och butiker. Till exempel erbjuder vi nu dedikerad företagsrådgivning i fler butiker, något som uppskattas av särskilt småföretagare som kan få personlig service, säger Anna Philipson, chef för kundkanaler på TeliaSonera, till Telekomnyheterna.

Men hon påpekar att hon inte är nöjd med årets resultat, utan vill se bättre resultat framöver.

– Men telekom har fortfarande låga värden om man jämför med andra branscher vilket är en utmaning. Vi har höjt vår ambitionsnivå rejält och det hoppas vi märks av i kommande SKI-mätningar. I oktober så lanserade vi möjligheten för nya och befintliga privatkunder att utforska och testa våra tjänster i 30 dagar och vi har harmoniserat öppettiderna i kundtjänst. Det är bara början, säger hon.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108