Det senaste året har mobiloperatören 3s kundstock växt mer än hela den samlade mobilmarknaden tillsammans. Det visar en sammanställning av marknadsutvecklingen, som Telekomnyheterna har gjort.
Sett till operatörernas egna tal har de fyra stora mobiloperatörerna i Sverige en nettotillväxt på 127 000 mobilkunder de senaste fyra kvartalen. Under samma period redovisar 3 en nettotillväxt på 174 000 kunder.
Då 3s sverigechef Nicholas Högberg är på semester den här veckan har Telekomnyheterna frågat den arbetande styrelseledamoten och tidigare koncernchefen för 3 i Skandinavien, Peder Ramel, varför han tror att utvecklingen ser ut som den gör.
Vi måste ha fler kunder att fördela kostnaderna på, det är den enkla matematiken bakom att vi lägger mycket energi på kundtillväxt. Men det är också lättare att växa och att ha kundfokus om man är en mindre spelare. Tar man en operatör i Telias storlek så har de fullt sjå att växa ikapp sin churn varje kvartal, säger Peder Ramel.