Tele2 ska öka produktiviteten och göra årliga besparingar på drygt en miljard kr per år från och med 2018. Det meddelade bolaget i samband med sin kapitalmarknadsdag i London i dag.
The Challenger Program är en del av ett strategiskt initiativ för att steg för steg förändra produktiviteten, vilket är en av Tele2s strategiska pelare som kommer att antas under 2015. De andra tre strategiska initiativen är att göra fokuserade teknikval samt att dra nytta av sina människor och kultur.
Tele2 är sprunget ur en idé om att utmana etablissemanget - status quo. Vi är entreprenörer och har bevisat gång på gång att vi aldrig kommer att bli en helt vanlig telekomoperatör. Vi välkomnar förändring och kommer alltid att ta oss an förändring före förändring tar sig an oss. Vi har aldrig varit starkare än vi är idag. Vår organisation växer och vi har framgångsrikt tagit ledningen i att gå över till en datacentrerad modell. Detta sätter oss i en stark position gentemot resten av industrin. Det är därför vi gör detta nu, då vi har möjligheten att fullt ut förbereda oss för framtiden genom lanseringen av vår nya strategi och The Challenger Program", säger Mats Granryd, vd och koncernchef för Tele2 i en kommentar.
Programmet kommer, enligt Tele2, att fokusera på att öka produktiviteten genom att göra en helhetsöversyn av organisationen. Man planerar att öka produktiviteten genom att förenkla sättet bolaget interagerar med kunder samt konsolidera och förändra organisationen så att den fungerar ännu bättre och smartare. Programmet kommer att kräva investeringar på drygt en miljard kr. Investeringen kommer sannolikt att fördelas enligt följande; 20 procent under år 1, 50 procent under år 2 och 30 procent under år 3. Besparingarna från investeringarna kommer att ske i en något långsammare takt under år 1 och år 2, men uppnå fullt årstakt på drygt en miljard kr mellan år 3 och 4. Därför förväntas 2015 påverkas negativt med upp till 100 miljoner kr, skriver Tele2.