Under det fjärde kvartalet förra året var det avbrott i telefoni- och bredbandstjänster som var det största problemområdet inom telekom, åtminstone att döma av antalet inkomna klagomål till Post- och telestyrelsen. Myndigheten har även fått in förhållandevis många klagomål om mobiltäckning, skriver man i ett pressmeddelande i dag.
Under 2014 har vi arbetat mycket med mobiltäckningsfrågan, bland annat genom en branschöverenskommelse som går ut på operatörerna tydligare ska ange vilken täckning de kan erbjuda. De ska visa detta med enkla, jämförbara kartor på sina webbplatser. Det gör att konsumenterna får en bättre uppfattning om vad de kan förvänta sig för täckning, säger Anna Wikström, chef för enheten för konsumenträttigheter.
Här kan du läsa PTS statistikrapport över klagomålen under det fjärde kvartalet 2014: http://www.pts.se/upload/Ovrigt/Tele/Konsumentklagomal/Klagomal-Q4-2014.pdf