Tele2:s sverigechef Thomas Ekman är nöjd med avslutningen på förra året. Det han främst vill peka på är att ebitda-resultatet för mobilverksamheten ökade med 10 procent trots operatörens stora lansering av det nya konceptet Tele2.0. Samtidigt ökade tjänsteintäkterna mobilsidan med 5 procent, mycket beroende av ökad mobildataförsäljning på privatsidan.
Andelen kunder som slår i taket när det gäller dataförbrukning ligger jämnt på 20 procent och det trots att andelen kunder som väljer större datapaket ökar stadigt, säger Thomas Ekman till Telekomnyheterna.
I början av 2014 valde 38 procent av Tele2:s nya mobilkunder datapaketeringar som var större än 1 GB per månad och i slutet av året var motsvarande siffra 61 procent. Trots det har operatörens intäkter för top-ups mer än fördubblats från 20 miljoner kr Q1 2014 till 44 miljoner kr Q4 2014. (Reds anm. Siffrorna avser Tele2:s privatkunder ej Comviq och ej företagskunder).
När det kommer till nettoförlusten på 58 000 mobilkunder så tar Thomas Ekman denna med jämnmod.
Det är inga oväntade siffror. Dels är fjärde kvartalet traditionellt ett kvartal då vi churnar ut många kontantkortskunder och i år var det 48 000 kontantkortskunder som togs bort. Samtidigt churnade vi ut en del stora företagskunder som har legat kvar en stund. På privatsidan hade vi dock en nettoökning på 25 000 kunder, säger Thomas Ekman.